راهنمای پرسشنامه کمال‌گرایی هیل

تاریخ ایجاد :

کمال گرایی,پرسشنامه کمال گرایی هیل,آسیب روانشناختی,مقیاس کمال‌گرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴)

📄 فرمت فایل : PDF - WORD

📥 حجم فایل : 510 کیلوبایت

📄 تعداد فایل : 4

📊 روش نمره گذاری و تفسیر : دارد

📝 تعداد سوالات : 59

💯 روایی و پایایی : دارد

🎓 مقاله بیس : دارد

🌎 منبع : دارد

3,000 تومان

راهنمای اجرا، نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه کمال‌گرایی هیل

برای ارزیابی کمال‌گرایی از مقیاس کمال‌گرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴) استفاده می‌شود. این مقیاس دارای ۵۹ گویه و ۸ خرده مقیاس می‌باشد.

سازه کمال‌گرایی برای نخستین بار به‌ عنوان یک سازه تک‌ بعدی توسط برنز تعریف گردید (هیل و همکاران، 2004). بر پایه این تعریف، فرد کمال‌گرا بر این باور است که می‌توان با تلاش و کوشش به نتایج کامل دست‌یافت؛ این در حالی است که نتایج کامل و بدون نقص، دست نایافتنی است و تلاش برای دستیابی به آن آسیب‌های روان‌شناختی را در پی خواهد داشت. فروید کمال‌گرایی را به کنش وری فرامن افراط‌گر نسبت داد. ازآن‌پس بر ماهیت درون روانی این سازه شخصیتی، به‌منزله تمایل پایدار فرد به وضع استانداردهای کامل و دست‌نیافتنی و تلاش برای تحقق آن‌ها تأکید شده است.

 

تقسیم‌بندی فردمدار بهنجار – نوروتیک کمال‌گرایی بازتاب همین رویکرد است. بر اساس این تقسیم‌بندی، کمال‌گرایی بهنجار از تلاش برای رقابت و برتری و کمال لذت می‌برد و درعین‌حال محدودیت‌های شخصی را به رسمیت می‌شناسد؛ اما کمال‌گرای نوروتیک به دلیل انتظارات غیرواقع‌بینانه هرگز از عملکرد خود خشنود نخواهند شد (بشارت، 1383). یافته‌های پژوهشی بیانگر پیامدهای آسیب‌شناختی کمال‌گرایی، شامل نومیدی اجتناب‌ناپذیر از رعایت تام و تمام استانداردها، خود انتقادگری، آسیب‌پذیری نسبت به شکست، و افزایش خطر افسردگی و خودکشی بوده‌اند (آلدن، 1994).

 

خرده مقیاس­ها عبارت‌اند از :

۱- نظم و سازمان‌دهی

۲- هدفمندی

۳- تلاش برای عالی بودن

۴- معیارهای بالا برای دیگران

۵- نیاز به تائید

۶- تمرکز بر اشتباهات

۷- فشار از سوی والدین

۸- نشخوار فکری

 

ویژگی های پرسشنامه کمال گرایی هیل :

1- روایی و پایایی

۲- روش نمره‌گذاری و تفسیر

۳- منابع

4- مؤلفه‌های پرسشنامه

۵- بیس مقاله (مقاله فارسی)

6- ارائه شده به صورت PDF و WORD