راهنمای پرسشنامه شخصیت تاریک - وبستر و جانسون

تاریخ ایجاد :

شخصیت تاریک,پرسشنامه شخصیت تاریک,مقیاس شخصیت تاریک

📄 فرمت فایل : PDF - WORD

📥 حجم فایل : 1.34 مگابایت

📄 تعداد فایل : 3

📊 روش نمره گذاری و تفسیر : دارد

📝 تعداد سوالات : 12

💯 روایی و پایایی : دارد

🎓 مقاله بیس : دارد

🌎 منبع : دارد

4,000 تومان

راهنمای اجرا و نمره گذاری پرسشنامه شخصیت تاریک - وبستر و جانسون

مقیاس شخصیت تاریك در 12 ماده در قالب پرسشنامه خودگزارشی در سال 2010 توسط وبستر و جانسون تهیه شده است.مقیاس شخصیت تاریك سه ویژگی شخصیتی ماكیاولی، خودشیفته و جامعه ستیزی را مورد سنجش قرار میدهد.

این پرسشنامه بر اساس طیف لیكرت از كاملا مخالفم تا كاملا مواقفم پاسخ داده میشود.

 

مولفه های پرسشنامه شخصیت تاریک

- ماكیاولی

- حودشیفته

- جامعه ستیزی

 

تعریف شخصیت تاریک

در دهه اخیر روانشناسان شخصیت در تحقیقات توجه خودشان را به سمت ویژگی­های تاریك شخصیت (ماكیاولی، سایكوپاتی و خودشیفتگی) كه بر ویژگی­هایی از قبیل شرارت، سردی عاطفی، نیرنگی و پرخاشگری متمركز میباشند، پرداخته­اند (پاول هوس و ویلیامز، 2002).   افراد ماكیاولی ممكن است با ویژگی­هایی از قبیل رفتارهای فریبكارانه، اعمال كنترل بر دیگران، خودكامگی، منفعت­طلبی، بهره­كشی، بدبینی، بی­تفاوتی، سردی عاطفی، بی­پروایی و خودمحوری قابل تشخیص هستند(ابل، برور، كولتر و اوستین، 2016). تحقیقات نشان میدهد كه سطح بالای ویژگی­های ماكیاولی با انگیزه بیشتر در گرایش به رفتارهای انحرافی و ادراك مجازات كمتر برای آن فعالیت همراه می­باشد (بیركاس، ژاتو، گاژ و برزكی، 2015).

 

جامعه­ ستیزی یك اختلال شخصیتی است كه فقدان همدلی و عدم ندامت از گناه و اشتباه از مشخصه­های اصلی آن در تشخیص می­باشد (هادسون، هاگ و مك اینیس، 2009). اختلال جامعه­ستیزی برای مدت طولانی عامل خطر مهمی در پیش­بینی رفتارهای مجرمانه و حبس در نظر گرفته شده است و به طور معنادار در مجرمان زندانی مشاهده شده است (آگاوال، وایش، شارما، سوشیل و همكاران، 2015). علاوه بر این شواهد گسترده­ای وجود دارد مبنی بر اینكه بین رفتارهای جامعه­ستیزان و عملكرد تحصیلی همبستگی منفی وجود دارد (واگان، دلیسی، بیور، وكسلر و بارث، 2011). خودشیفتگی یك ویژگی جهت­مند است كه شامل یك حس استحقاق و احساس یك وضعیت ممتاز نسبت به دیگران است، این باور كه فرد یك شخصیت منحصر به فرد دارد و مهم­تر از دیگران است (میلر، كامپل و پیلكونیس، 2007).

 

این پرسشنامه شامل :

1- روش نمره گذاری و تفسیر

2- اعتبار و پایایی ایرانی و خارجی

3- مولفه ها و سوالات مرتبط با هر مولفه

4- رفرنس

5- تعریف مفهومی

6- ارائه شده به صورت PDF و WORD