راهنمای پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ-A)

تاریخ ایجاد :

پرسشنامه سبک اسناد کودکان, سبک اسناد کودکان, پرسشنامه CASQ, CASQ

📄 فرمت فایل : PDF - WORD

📥 حجم فایل : 2.86 مگابایت

📄 تعداد فایل : 3

📊 روش نمره گذاری و تفسیر : دارد

📝 تعداد سوالات : 24

💯 روایی و پایایی : دارد

🎓 مقاله بیس : دارد

🌎 منبع : دارد

4,000 تومان

راهنمای اجرا، نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ) (تجدید نظر شده)

پرسشنامه سبک اسناد کودکان: فرم تجدید نظر شده (CASQ-R) برگرفته از نسخه اصلی پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) است که برای بزرگسالان ساخته شده است. پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ) شامل چند رویداد فرضی خوب و بد است.

به دنبال هر رویداد فرضی دو تبیین محتمل وجود دارد که مربوط به یکی از ابعاد تبیین (اسناد) است. نیمی از رویدادهای فرضی مثبت و نصف دیگر منفی هستند. بنابراین شش مقیاس فرعی در (CASQ) وجود دارد: مقیاس های درونی بودن، پایدار بودن و کلی بودن برای رویدادهای مثبت و مقیاس  های درونی بودن، پایدار بودن و کلی بودن برای رویدادهای منفی (نولن هوکسما، گیرگوس و سلیگمن، 1986).

 

پرسشنامه سبک اسناد کودکان اصلی و اولیه شامل 48 آیتم است. ولی مقیاس تجدیدنظر شده (CASQ-A) (کازلو و نولن هوکسما،1991) شامل 24 آیتم است.(گلدستون و کازلو، 1995).

پیشینه پرسشنامه سبك اسناد كودكان

پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ-R) برگرفته از نسخه اصلی پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) است که برای بزرگسالان ساخته شده است. تلاش بر این بوده است که سوالاتی تنظیم شود که نمره حاصل از آنها نشان دهد آزمودنی ها کدام یک از ابعاد درونی ، پایداری و کلی اسناد (تبیین ) را به گونه ای که ابرامسون و همکاران (1978) تعریف کرده اند به کار می برند. یک ایده ضعیف این بوده است که به علل احتمالی مثل توانایی، کوشش، شانس ، دشواری تکلیف و از این قبیل که با ابعاد تبیین ارتباط دارد توجه شود اما چنین کاری در گذشته با مشکل مواجه بوده است. اولا، هیچ ضمانتی وجود ندارد اسنادی که توسط یک نظریه پرداز اسناد به عنوان مثلا پایدار تلقی می شود توسط دیگران نیز این چنین تلقی شود.

 

بعضی ممکن است معتقد باشند که فقدان کوشش یک ویژگی ثابت فرد است در حالی که دیگران ممکن است آن را گذرا تصور کنند. ثانیا ابرامسون و همکاران ( 1987) بیان کردند که توانایی، کوشش ، شانس و دشواری تکلیف از لحاظ نظری قائم بر تمایز کلی-اختصاصی هستند.از طرف دیگر مشاهده راس (1966) در این باره که کدگذاری اسنادهای علی برای انتزاع طبقه ها بیشتر به شکل دستوری اسناد وابسته است تا معنی آن،مخالف با کاربرد سوالات کاملا باز را نشان می دهد. الیگ و فریز (1979) گزارش کردند که میزان های اسنادی سوال باز به اندازه شیوه هایی که با چهارچوب ثابت هستند پایایی ندارند. بنابراین مصالحه عاقلانه این بود که از آزمودنی ها خواسته شود که برای هر یک از رویدادها علتی بیابند و سپس علت را در امتداد مقیاس های 6 نقطه ای مرتبط با ابعاد كلی، پایدار و اختصاصی (درونی و بیرونی) درجه بندی کنند. (پیترسون و همکاران، 1982).

 

ویژگی های پرسشنامه سبک اسناد کودکان :

1- روش نمره گذاری و تفسیر

2- اعتبار و پایایی ایرانی

3- اعتبار و پایایی خارجی

4- خرده مقیاس ها

5- رفرنس

6- تعریف مفهومی

7- مقاله بیس

8- ارائه شده به صورت PDF و WORD