راهنمای پرسشنامه رضایت شغلی (JDI)

تاریخ ایجاد :

پرسشنامه رضایت شغلی,رضایت شغلی,JDI

📄 فرمت فایل : PDF - WORD

📥 حجم فایل : 1 مگابایت

📄 تعداد فایل : 4

📊 روش نمره گذاری و تفسیر : دارد

📝 تعداد سوالات : فرم 72 سوالی و 70 سوالی

💯 روایی و پایایی : دارد

🎓 مقاله بیس : دارد

🌎 منبع : دارد

12,000 تومان

راهنمای اجرا، نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه رضایت شغلی JDI

این پرسشنامه در دو فرم 72 سوالی و 70 سوالی متفاوت ارائه شده است.

 

پرسشنامه رضایت شغلی JDI نخستین بار توسط اسمیت، کندال و هیولین (۱۹۶۹) در دانشگاه کرنل آمریکا تدوین شده است و از آن پس در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

پرسشنامه رضایت شغلی JDI در قالب ۶ مقوله شامل: ماهیت کار، سرپرستی، همکاران، ترفیعات، حقوق و مزایا و شرایط محیط کار، فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد.

این پرسشنامه که توسط اسمیت و هیولین (۱۹۶۹) ساخته شده است، یکی از رایج ترین و دقیق ترین ابزارهای خشنودی شغلی است. عبارات آن جنبه توصیفی داشته و شش نوع خشنودی را ارزیابی می کند که عبارتند از: 1- ماهیت کار  2- سرپرستی  3- حقوق  4- ارتقاء (پیشرفت)  5- همکاران  6- محیط کار.

 

تعریف رضایت شغلی :

رضایت شغلی حالتی عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است که دارای ابعاد و عوامل گوناگون است. اغلب مدل­های سنتی که به رضایت شغلی می­پردازند بر احساس فرد در مورد شغلش تمرکز دارند اما آنچه رضایت شغلی را شکل می­دهد ماهیت آن حرفه نیست، بلکه انتظاراتی است که فرد از آن شغل دارد.

اسمیت، کندال و هالین (۲۰۰۱) پنج ویژگی را که می­توانند معرف خصوصیات برجسته رضایت شغلی باشند، بیان می­کنند که عبارتند از: رضایت از کار (قلمرو وظایفی که فرد انجام می­دهد جالب باشد و فرصت­هایی برای آموزش و یادگیری کند)، رضایت از مافوق (توانایی­های فنی و مدیریتی مدیران و ملاحظاتی که آنان برای علایق کارکنان از خود نشان می­دهند)، رضایت از  همکاران (میزان صلاحیت فنی و حمایتی که همکاران از خود نشان می­دهند)، رضایت از ترفیع (دسترسی به فرصت­های واقعی برای پیشرفت)، و رضایت از حقوق (میزان حقوق دریافتی، برابری ادراکی در مورد حقوق و روش پرداختی به کارکنان).

 

ویژگی های پرسشنامه رضایت شغلی JDI :

1- روایی و پایایی

۲- روش نمره گذاری و تفسیر

۳- منابع

4- مولفه­ های پرسشنامه (خرده مقیاس ­ها)

۵- بیس مقاله (یک مقاله فارسی)

6- ارائه شده به صورت PDF و WORD

7- فرم 72 سوالی و 70 سوالی