راهنمای پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ

تاریخ ایجاد :

پرسشنامه رضایت زناشویی,پرسشنامه رضایت زناشویی اینریج, پرسشنامه زناشویی,آزمون روانشناسی زناشویی

📄 فرمت فایل : PDF - WORD

📥 حجم فایل : 1.8 مگابایت

📄 تعداد فایل : 8

📊 روش نمره گذاری و تفسیر : دارد

📝 تعداد سوالات : فرم 47 سوالی و 35 سوالی

💯 روایی و پایایی : دارد

🎓 مقاله بیس : دارد

🌎 منبع : دارد

10,000 تومان

راهنمای اجرا و نمره گذاری پرسشنامه رضایت زناشویی اینریج فرم های 47 سوالی و 35 سوالی

رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضع فعلی ارتباط را ارائه می‌دهد. و هنگامی‌که حاصل می‌شود که وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی مطابق با آنچه که وی انتظار دارد، باشد.

در حقیقت رضایت زناشویی یکی از عوامل پیشرفت و دستیابی به اهداف زندگی است که در طی آن زن و شوهر از ازدواج باهم احساس شادمانی و رضایت می‌کنند. وینچ و همکاران (۱۹۷۴) هشت معیار موفقیت زناشویی را مشخص کرده‌اند. این معیارها عبارت‌اند از؛ 1- ثبات، 2- انتظارات اجتماعی، 3- رشد شخصیت، 4- مصاحبت، 5- شادی، 6- رضایت، 7- سازگاری، 8- یکپارچگی، می‌باشند.

آلیس (۱۹۸۹) رضایت زناشویی را تجربه احساس‌های عینی خشنودی، رضایت و لذت هریک از زوجین زمانی که همه جنبه‌های ازدواجشان را در نظر می‌گیرد، تعریف می‌کند. بدین ترتیب، آلیس نارضایتی زناشویی را فقدان چنین احساس‌هایی در زوجین می‌داند. نارضایتی زناشویی فقدان تدریجی وابستگی عاطفی، کاهش توجه، فاصله عاطفی و افزایش احساس بی‌تفاوتی و بی‌علاقگی است.

 

پرسشنامه رضایت زناشویی اینریج

برای بررسی میزان رضایت زناشویی، از پرسشنامه اینریچ میتوان استفاده نمود. این پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیق معتبر در تحقیقات و کارهای بالینی متعددی مورد استفاده قرار گرفته است.

فورز و السون (1989) از این پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده کرده اند و معتقدند که این مقیاس نسبت به تغییراتی که در خانواده بوجود می آید حساس است. فورز و السون با استفاده از نمونه گیری تصادفی در تحقیق ملی با 5039 زوج نشان دادند که با استفاده از این پرسشنامه می توان با دقت 85-95 درصد بین زوجین خرسند و ناخرسند تمایز قایل شد. هریک از موضوعات این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است. ارزیابی در این زمینه ها در درون یک رابطه زناشویی می تواند مشکلات بالقوه زوج ها را توصیف کند، یا می تواند زمینه های نیرومندی و تقویت انها را مشخص نماید. این ابزار همچنین می تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی برای زوج هایی که در جستجوی مشاوره زناشویی و به دنبال تقویت رابطه زناشویی خود هستند، استفاده شود.

این مقیاس شامل 4 خرده مقیاس 35 سوالی و فرم 37 سوالی می باشد که می تواند به عنوان یک ابزار تحقیق از جمله رضایت زناشویی، ارتباطات زناشویی، و حل تعارض زناشویی استفاده گردد.

مقیاس زوجی اینریچ یک اندازه گیری کلی از روابط زناشویی شامل تحریف آرمانی، رضایت زناشویی، مسایل شخصیتی، ارتباطات، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت، رابطه جنسی فرزندان و فرزند پروری، خانواده و دوستان، نقش های مساوات طلبی مربوط به زن و مرد، جهت گیری- مذهبی، همبستگی زوج ها و تغییرات زناشویی را شامل می شود.

 

مقیاس‌های این پرسشنامه به شرح زیر است :

تحریف آرمانی : این مقیاس گرایش زوجین را در پاسخ به سؤالات بر اساس رفتارهای پسندیده اجتماعی اندازه گیری می‌کند.

رضایت زناشویی : این مقیاس، رضایت و انطباق افراد با 10 جنبه رابطه زناشویی شامل: موضوعات شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت‌های اوقات فراغت، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان، اقوام و دوستان، نقشهای مساوات طلبی و جهت گیری مذهبی را اندازه گیری می‌کند.

حل تعارض : این مقیاس، نگرش‌ها، احساسات و اعتقادات همسر را در بوجود آوردن یا حل تعارض ونیز روش‌های زوجین را در پایان دادن به جز و بحث‌ها، ارزیابی می‌کند. ارتباطات: این مقیاس، نگرش‌ها، احساسات و اعتقادات شخص نسبت به میزان و چگونگی روابط زناشویی را می‌سنجد.

 

این پرسشنامه شامل :

1- ارائه فرم 47 سوالی و 35 سوالی

1- روایی و پایایی

2- روش نمره گذاری و تفسیر

3- مقاله بیس (سه عدد مقاله فارسی)

4- منابع