پروتکل درمان گروهی رفتار درمانی شناختی چاقی

تاریخ ایجاد :

پروتکل درمان گروهی رفتار درمانی شناختی چاقی

📄 فرمت فایل : WORD

📝 تعداد جلسات : 15

📖 تعداد صفحات : 21

🌎 منبع : دارد

40000 تومان

35,000 تومان

 

چاقی وضیعتی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر و یا کاهش کیفیت زندگی گردد.

 

شایع ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید.

 

سبب شناسی چاقی :

ژن‌ها تفنگ را پر می‌كنند و محیط ماشه را می‌چكاند. از عوامل غیرژنتیکی می‌توان به عوامل اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی اشاره کرد. این افراد ممکن است از لحاظ هیجانی دچار اختلال باشند و به علت دسترسی به مکانیسم پرخوری در محیط، یاد گرفته باشند که از پرخوری به عنوان وسیله‌ای برای مدارا با مشکلات روان شناختی استفاده کنند. گفته می‌شود طبقه‌ی اجتماعی و عوامل فرهنگی در چاقی دخالت دارند. در كشورهای توسعه یافته زنان طبقات پایین اجتماع چاق‌تر از زنان طبقات بالای اجتماع هستند. اما در زمینه‌ی علل روانشناختی چاقی مباحث گسترده‌ای مطرح شده است. با جمع‌بندی پیشینه‌ی یافته‌های نظریه‌ها و یافته‌های پژوهشی می توان گفت.

 

برخی از علل روانشناختی چاقی عبارتند از :

1- جایگزین نمودن لذت پرخوری در مقابل مشكلات غیرقابل تحمل زندگی.

2- پرخوری به عنوان یك علامت ناشی از بیماری‌های عمده‌ای از قبیل افسردگی.

3- پرخوری به عنوان یك نوع اعتیاد به غذا.

4- افراد چاق بیشتر از افراد عادی تحت تأثیر نشانه‌هایی از قبیل منظره، بوی خوش و طعم غذا هستند. حتی گوش دادن به توصیف غذایی كه دهان را به آب می‌اندازد، در شرایط مساوی افراد چاق را بیش از افرادی كه وزن طبیعی دارند به خوردن وامی‌دارد.

5- ظاهراً هرگونه برانگیختگی هیجانی مصرف غذا را در بعضی از افراد چاق افزایش می‌دهد.

6- استرس خوردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اثر استرس روی افراد مختلف متفاوت است. حدود نیمی از افراد تحت استرس پرخوری می‌کنند و در نیمی دیگر خوردن كاهش می‌یابد. در حالی كه به نظر می‌رسد مردان در شرایط استرس كمتر می‌خورند ولی زنان بیشتر به خوردن روی می‌آورند.

7- تحقیقات اخیر وجود یك شخصیت مستعد به چاقی را مطرح كرده‌اند، كه مشخصه آن وابستگی و آمادگی به داشتن عواطف منفی از قبیل اضطراب و افسردگی است.

 

جلسات آموزشی :

جلسه اول: بررسی انگیزه بیمار از تغییر و ایجاد انگیزه تغییر با استفاده از مصاحبه انگیزشی

جلسه دوم: آشنا ساختن بیمار با مدل شناختی و پرداختن به موانع کاهش وزن و عوامل مرتبط با نگرانی‌ها

جلسه سوم: آموزش رفتاری كنترل ولع و پرخوری

جلسه چهارم: آشنا ساختن بیمار با شناخت درمانی و تاثیری که می‌تواند داشته باشد.

جلسه پنجم: بررسی افكار خودآیند منفی

جلسه ششم: شناسایی تحریف‌ها یا خطاهای شناختی

جلسه هفتم و هشتم: شناسایی نگرانی‌های مربط آموزش و درمان درباره خطرات سلامتی همراه با چاقی و آغاز محدود کردن دریافت انرژی می‌باشد و شناسایی باورهای بنیادی بیماران مربوط به چاقی و ظاهر خود

جلسه نهم و دهم: اصلاح باورهای قدیمی و ناکارآمد با باورهای جدید، تجدید ساختار خاطرات اوایل زندگی

جلسه یازدهم تا پانزدهم: در این جلسات به نگرانی‌هایی مربوط به وزن و رژیم غذایی و طرحواره های منفی ظاهر پرداخته می‌شود، اجرای تكنیك همراهی با میل.

 

این پروتكل در پانزده جلسه با استفاده از منابع مختلف تدوین شده است. هدف اصلی از این درمان گروهی تغییر طرحواره و شناختی معیوب افراد چاق و ارائه تمریناتی در جهت تثبیت شناخت مثبت میباشد.