پروتکل درمان وسواس فکری-عملی به روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

تاریخ ایجاد :

وسواس,وسواس فکری عملی,درمان وسواس,درمان وسواس فکری عملی,پروتکل درمان وسواس فکری عملی,پروتکل درمان وسواس فکری,وسواس فکری,وسواس عملی, ACT,وسواس فکری عملی ACT,درمان ACT,درمان وسواس فکری عملی به روش ACT,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,پذیرش و تهعد

📄 فرمت فایل : PDF - WORD

📝 تعداد جلسات : 8

📖 تعداد صفحات : 14

🌎 منبع : دارد

45000 تومان

40,000 تومان

 

پروتکل درمان وسواس فکری-عملی به روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت ACT)

پروتکل درمان اختلال وسواس فکری عملی در 8 جلسه تدوین شده است و شامل هدف، فرایند و تمرین و تکلیف است.

 

پذیرش و تعهد درمانی (درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد/ اکت/ACT)، مدلی برخاسته از موج سوم رفتار درماني است. هدف اساسي این مدل انجام عملی موثر است، عملي که توجه‌آگاه با حضور کامل ذهن و ارزش محور باشد(هیز و همکاران، ۲۰۱۲). این مدل با درمان شناختی-رفتاری سنتی(CBT) که تقریبا در تلاش است تا به مردم شیوه‌های کنترل فکر، احساس‌ها، خاطرات و دیگر رویدادها را آموزش دهد، متفاوت است، لذا به درمانجویان کمک می‌کند با حسی متعالی از خود(خویشتن نظاره‌گر) تماس برقرار کنند و در جهت یک زندگی غنی و ارزشمند که سرزندگی را به همراه دارد، قدم بگذارند(دوستی، ۱۳۹۶).

 

به طور کلی، در موج سوم رفتار درمان‌گري تاکيد اساسي، آگاهی از هیجان‌ها و افکار است، هرچند موج سوم از تغيير شناخت غافل نيست، اما آن را هدف مستقیم قرار نمي‌دهد و تغییر غیر مستقیم صورت می‌گیرد(دوستی، محققی و جعفری، ۲۰۱۵). در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت)، هدف درمان‌گر بالابردن انعطاف‌پذيري روان‌شناختي مراجعین است. اما این واژه به چه معناست؟ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی یعنی، توانایی برگشتن به لحظه حال، آگاه بودن و مشاهده افکار و هیجان‌های خود، کمی فاصله گرفتن از باورهای سفت و سخت و انجام دادن آنچه که مهم است، با وجود رویدادهای ناخوشایند(هریس، ۲۰۰۹: ترجمه دوستی و همکاران، ۱۳۹۷).

 

در واقع پذیرش و تعهد درمانی (اکت/ACT)، نام خود را از دو پیام اصلی آن دریافت می‌کند: پذیرفتن آنچه که خارج از کنترل شخصی شما است و متعهد بودن به عملی که شرایط زندگی شما را بهبود می بخشد و هدف آن، این است که توان بالقوه انسان را برای یک زندگی غنی، کامل و معنی دار، به حداکثر برساند.

 

مشخصات پروتکل درمان وسواس فکری-عملی به روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد :

آماده شده در 8 جلسه درمانی

آموزش به صورت گروهی و فردی

14 صفحه

با فرمت PDF و WORD

دارای رفرنس معتبر با فرمت APA